Δωρεά της αγιογράφου Μαριλένας Φωκά στο
Λαογραφικό Μουσείο
Καμιναράτων της
Κεφαλονιάς.
Μια δωρεά που μαρτυρά ευλάβεια, καλλιτεχνική εμπειρία, μακροχρόνια θαρρώ, και διαρκεί αναζήτηση για το καλό. Ένα καλό που είναι επιλογή ζωής και οδηγεί με ασφάλεια στο Φως.
Η αγιογράφος-εικαστικός Μαριλένα Φωκά δώρισε μια σπάνια, εξαιρετικής απόδοσης αγιογραφία της που απεικονίζει τον Προφήτη Ηλία στο γνωστό για τα σημαντικά
εκθέματα και την πολιτιστική του δράση Λαογραφικό Μουσείο των Καμιναράτων
της Κεφαλονιάς.
Πρόκειται για μια ακόμη ευγενική προσφορά σε μουσειακό χώρο της
διακεκριμένης αγιογράφου που τα τελευταία χρόνια οι εκλεπτυσμένες δημιουργίες της κοσμούν επιτυχημένα δρώμενα τέχνης και πολιτισμού,
ατομικές και ομαδικές εκθέσεις ενώ παράλληλα
φιλοτεχνεί λατρευτικούς και θρησκευτικούς χώρους. Να υπενθυμίσουμε πως στην Κεφαλονιά έχει χαρίσει
μια ιδιότυπη εκδοχή του Αγίου Λεοντίου
στη Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης Villa Rodopi του Αργοστολίου.
Με την παρουσία της Μαριλένας Φωκά στην αγιογραφία και στην τέχνη ασχολούνται
συχνά τα ελληνικά και διεθνή έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ και το συνολικό
ξεχωριστό έργο της έχει λάβει
διθυραμβικές κριτικές από αναγνωρισμένους ιστορικούς τέχνης.
Ο θεωρητικός- ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς επισημαίνει για την αποτύπωση του Προφήτη Ηλία :
Ο θεωρητικός- ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς επισημαίνει για την αποτύπωση του Προφήτη Ηλία :
‘’H Αγιογραφία που ανήκει στην
κρητοβένετη σχολή έχει οικεία στοιχεία από
την αναγνωρισμένη μέχρι σήμερα προσωπική μέγιστη γραφή της καταξιωμένης
αγιογράφου που λειτουργεί διατηρώντας
ακλόνητη την αφοσίωση της στην
παραδοσιακή υφή .
Η ομοιογένεια της συγκεκριμένης σύνθεσης
μας παραπέμπει ως θεατές ευθέως στην ψυχολογική κατάσταση που βίωνε ο Προφήτης
Ηλίας, ενδυναμώνοντας το θρησκευτικό φρόνημα. Η αναφορά στην περίοδο της ζωής του που λάμβανε την απαραίτητη για την ύπαρξη του
πρόνοια του Υψίστου αποτυπώνεται από τη ρυθμολογία του γήινου στοιχείου.
Το έργο αυτούσια εκθέτει
την κατάσταση και χαρακτηρίζεται από το κατάλληλο
υποβλητικό περιβάλλον μέσα στο οποίο εκφράζεται η νήψη του αγίου. Τονίζονται
βαθμιαία το χαρακτηριστικό γνώρισμα του εσώψυχου καθαρμού που συνδέεται
απόλυτα με την κλιμακωτή ανάβαση της ψυχής.
Με σαφή τρόπο, με σχεδιαστική και
χρωματολογική οντότητα η αγιογράφος
Μαριλένα Φωκά αρμολογεί τη δομική ανάλυση της με μια αφηγηματική διάσταση που
βασίζεται στην προοπτική της εσωτερικής ενδοσκόπησης. Η σύλληψη εκπέμπει την ανωτερότητα, την υπόσταση και την
ακεραιότητα της προσωπικότητας ενώ
παράλληλα κοινωνεί και μεταλαμπαδεύει την αλήθεια του Θείου Λόγου. Η
ύψιστη τεχνική της δημιουργού, απόρροια της εμπειρίας της διαφαίνεται ξεκάθαρα καθώς
αποτυπώνεται μέσα από τις προσεγμένες τονικές διαβαθμίσεις που αναδεικνύουν την
πλαστικότητα της μορφής, την πληρότητα των
προθέσεών και την αυτάρκεια της θέλησής της να μεταδώσει τη πρέπουσα διάσταση στην
επιμελημένη επιφάνεια.
Το φως ως μνημονική
διεργασία στο έργο αιτιολογεί το μετείκασμα του χρώματος. Αγγίζει εμβόλιμα το συναίσθημα κάθε πιστού πετυχαίνοντας την συνειδησιακή αφύπνιση με την
κατάθεση της ευπρεπούς αντίληψης που στοχεύει
στη σεπτή κορύφωση της αγιογραφικής
απόδοσης που μετουσιώνει την
διαδραματιζόμενη πνευματικότητα της εξομολογητικής κατάνυξης.’’
H αγιογραφία της Μαριλένας Φωκά παραδόθηκε από τον πρόεδρο της Ένωσης Καλλιτεχνών & Λογοτεχνών Ηλιούπολης κ. Στέλιο Μαρούλη στον πρόεδρο του Συλλόγου
Κανιμαράδων Αττικής κ. Ηλία Γαλιατσάτο ,υπεύθυνο του Λαογραφικού Μουσείου
Καμιναράτων.